Od apríla minulého roka vysiela v Bratislave na frekvencii 97,2 FM nové rádio The End. Počas prvých deviatich mesiacov zatiaľ ponúklo 24-hodinový nemoderovaný program s jasne vymedzeným hudobným formátom.
The End vzniklo rebrandom z clasic rockovej stanice Aligátor a profiluje sa ako hudobné, alternatívne rádio pre Bratislavu. Aj z jinglov, v ktorých počuť „Bratislava alternative“ sa dá vytušiť, že o rozširovanie pokrytia mimo hlavné mesto jeho majitelia pravdepodobne veľký záujem mať nebudú. Poďme sa teda mrknúť na čisto bratislavskú lokálnu/regionálnu rozhlasovú stanicu, ktorá chce ponúknuť to, čo iné rádia neponúknu.
NEMODEROVANÉ VYSIELANIE
V rádiu The End nebudete počuť žiadnych moderátorov. Aj tým je alternatívou oproti komerčným staniciam, ale aj oproti „celoslovenskému“ alternatívnemu Rádiu_FM. Nemoderované vysielanie je zároveň logický krok ako udržať malý undergroundový projekt vo vyrovnaných ekonomických číslach.
Je to dobrá cesta. K plnohodnotnému rádiu mi však predsa zatiaľ chýba minimum hovoreného slova, ktoré by mohlo rádio oživiť. Netreba viac ako malú, nenáročnú alternatívnu Rannú šou počas pracovného týždňa od 6:00 do 9:00 a veľmi krátke, flashové správy, povedzme každých 30 minút, nielen ráno, ale aj počas dňa od pondelka do piatka. Správy zamerané najmä na život v Bratislave, na kultúrne dianie v hlavnom meste a až v druhom rade krátko aj na dianie na Slovensku a vo svete a samozrejme na počasie v BA a dopravnú situáciu v BA. Aj v takomto prípade by si pokojne rádio zároveň mohlo nechať claim, ktorý používa na facebooku „Bez zbytočných kecov“ a naďalej stavať na minimalizme v moderovaní ako svojej devíze. Rozumiem však, že moderované vysielanie si vyžaduje väčšie finančné náklady a zdá sa mi, že majitelia nemajú chuť robiť rádio na jednu sezónu, ale chcú ho udržať dlhodobo a preto „vyskakujú“ len tam, kam ich vyrovnané finančné hospodárenie pustí. To je zdravé.
ZVUKOVÁ GRAFIKA
Zvuková grafika The End bola urobená na mieru v zahraničí. Profesionálne plnohodnotne zvládnutý produkt. S prihliadnutím k tomu, že Bratislava je mesto, v ktorom na ulici počujete často okrem Slovenčiny aj cudzie jazyky, ma v tomto prípade nevyrušuje ani „anglicky hovoriaca“ interpretácia jinglov, ktorá by niekde v regionálnom rádiu na Liptove alebo v Turci asi nemala veľmi zmysel.
Jingle The End sú spievané. Je to správny ťah. Prieskumy ukazujú, že spievané jingle sú pre poslucháča podprahovo zapamätateľnejšie. Navyše melodickosť zvukovej grafiky The End u mňa subjektívne funguje na sto percent. Prichytil som sa pritom ako si aj po vypnutí rádia spievam v hlave naďalej „Theee Eeeeeeend“ 🙂
Čo mi vo zvukovej grafike chýba, je spomínaný claim „Bez zbytočných kecov“, ktorý som zaregistroval na sociálnych sieťach rádia. Vo vysielaní som tento claim vôbec nepočul, pritom by mohol pekne podčiarknuť filozofiu rádia a „predať“ tak lepšie poslucháčovi to, čo rádio „predať“ chce ako svoj unikát.
Rádio sa veľmi logicky k hudobnému formátu vymedzuje na sociálnych sieťach aj grafickou reklamou s claimom „Koniec lacných hitov“. Adekvátny slogan k ponúkanému obsahu. V rámci jednotnosti komunikácie smerom navonok by však môžno tiež nebolo zlé, dostať tento claim aj do jinglov vo vysielaní. Aj to by mohlo pomôcť podporiť ponúkaný hudobný obsah.
HUDBA
The End sa chce hudobne vymedziť ako rádio, ktoré poslucháčovi ponúkne to, čo mu iné stanice „nedožičia“. Vymedzuje sa precízne nielen voči komerčným staniciam, ale aj voči štvrtému okruhu verejnoprávneho rozhlasu (Rádio_FM). Playlist The End je plnohodnotne undergroundový, no komunikatívnejší ako playlist Rádia_FM. Príklad „za všetky“: Počuť môžete povedzme aj skladby od kapely Horkýže Slíže, ktorá má veľa svojich fanúšikov, no ich pesničky v komerčných rádiách počuť len minimálne a verejnoprávny vysielateľ ich tiež nezahrá. Rádio_FM sa vymedzuje skôr ako „tvorca hodnôt“, čo je tiež OK z hľadiska ponúknutej pestrosti v spektre rozhlasových staníc na Slovensku. Každý nech si nájde svojho poslucháča.
The End sa jasne vymedzilo oproti ostatným SK rádiám (komerčným i alternatívnym) aj minulý mesiac. Počas decembra nehrali žiadnu vianočnú hudbu ako jediné terestriálne rádio na našom území. Z hľadiska formátu dobrý krok, ktorý bol navyše vo vysielaní správne podporený pravidelnou upútavkou.
V playliste má okrem alternatívnej hudby po roku 2000 výrazný podiel aj to najlepšie z domácej a svetovej alternatívy 90. rokov minulého storočia. Tým dáva rádio jasne vedieť, že viac ako o teenagerov ma záujem o dospelú cieľovku, čo je z hľadiska predaja reklamy fajn krok. Dospelý recipient = bonitnejší potenciálny klient pre zadávateľa reklamy. Cieľovka sa zdá byť presne vymedzená: Mladší, ale dospelý poslucháč. Pozornosť teenagerov na jednej strane a pozornosť dôchodcov na strane druhej si rádio nepýta. Staršie skladby ako tie z poslednej dekády minulého storočia rádio veľmi nehrá. Jasne vymedzená cieľovka je obchodne veľmi dobrý krok. Kiež by takto vedeli uvažovať aj vo väčšine ostatných lokálnych/regionálnych rádií na Slovensku, ktoré ešte stále majú tendenciu zaujať všetkých, všetkým a tým v konečnom dôsledku nazaujmú takmer nikoho.
MARKETING
Lokálnych a regionálnych rádií na Slovensku, z ktorých vysielania a marketingovej komunikácie cítiť, že v ich pozadí stoja profesionáli, ktorí rádiám a ich profesionálnemu formátovaniu rozumejú, je ako šafránu. O to viac ma teší, že The End je novovzniknutým regionálnym projektom, z ktorého profesionalitu jasne počuť. Rádiu želám dostatok finančných zdrojov s návratnosťou, tak aby si časom mohli dovoliť aj intenzívne out-doorové reklamné kampane v hlavnom meste, ktoré u nich zatiaľ nevidieť. Aj to do akej miery je rádio na očiach, je jedným prvkom z celku, ktorý smeruje k vyššej počúvanosti a lepšej poznateľnosti značky.
Celá debata | RSS tejto debaty